Skip to main content

Sälja bolag?

Med ett starkt varumärke stiger priset.

Siffror och klausuler granskas i detalj, men glöm inte varumärket. Här kan det finnas stora dolda värden. Se vår checklista nedan.

Varumärken

Vid en företagsförsäljning hamnar ofta siffrorna i fokus. Men köparens betalningsvilja beror också på helt andra faktorer. Vi talar om varumärkeskapitalet. Ett företag är lättare att sälja om det är välkänt, om det sticker ut och om det är förtroendeingivande.

På svenska talar vi om varumärke. På engelska blir det mer pedagogiskt: vi delar varumärket i två delar, trade mark och brand. Ett Trade Mark kan du äga och försvara juridiskt. Det kan handla om namn och logotyp, förpackningsdesign, ljud (Hemglass har ensamrätt på sin lilla melodi) eller en slogan.

Ett Brand är något helt annat. Ett företag äger inte sitt eget brand, man brukar säga att det ägs av marknaden. Ett brand existerar i människors tankar, det är en uppfattning och en mängd olika associationer som förknippas med varumärket. Brand management handlar om konsten att hantera och påverka hur vårt varumärke uppfattas. Det är det här vi arbetar med.

Inför en försäljning blir alla kontaktytor med kunder och andra målgrupper – t ex media och samarbetspartners – viktiga att se över. Här finns alltid saker som bör fixas och snyggas till, även på kort sikt. Många kommer att Googla och söka info på alla möjliga sätt när vi är ute till försäljning.
Redo för en genomgång? Boka ett möte

Här kommer 11 punkter (det finns fler!) som är bra att tänka på

Checklista

  • Har vi relevanta data? Hur välkänt är vårt varumärke? Hur rankas vi på vår marknad? Hur står vi oss mot konkurrenterna?
  • Hur står sig våra budskap? Säger vi rätt saker? Är vi duktiga på något som marknaden skulle ha värderat högt men som de inte känner till?
  • Hur är vår visuella framtoning? Hur ser vi ut på bild? Har vi en grafisk profil?
  • Hur beskriver vi oss själva i text? Är texten övertygande och korrekt?
  • Hur är vår digitala närvaro? Hur sköter vi våra sociala medier?
  • Hur rankas vi av Google?
  • Är vår sajt sökmotoroptimerad? Har vi gjort vår sökordsanalys? Är sajten tekniskt optimerad?
  • Har vi tydliga KPI:er inför försäljningen? Vad mäter vi, hur följer vi upp? Bör vi ha en särskild landningssida för presumtiva köpare?
  • Har vi en plan för hur vi ska hantera media? Ska vi förbereda ett eller flera pressmeddelanden? Bör vi kontakta branschpress?
  • Hur hittar vi en köpare? Vilka kanaler använder vi? Har vi en plan för hur vi kan arbeta med A- och B-tester för annonsering på Google och i sociala medier?
  • Har vi ett bra pitch deck?