Helsingborgs Bryggeri :Case – Jakobsson Addemotion

Skånskt hantverks-
kunnande och en tro på
det goda i livet

Företag:

Helsingborgs bryggeri

Tjänster:

Grafisk profil, foto, etiketter, sociala medier mm

Region:

Skåne

Vår kommunikativa brygd satte Helsingborgs Bryggeri på kartan

Helsingborgs bryggeri med anor från 1850 har gjort en fantastisk resa. Bryggeriet lades ner av Pripps i mitten av 1970-talet men återuppstod 2010 som nordvästra Skånes första mikrobryggeri. Omgående drog det till sig uppmärksamhet – vad är det egentligen som händer i Helsingborg? Ölintresserade har vallfärdat till bryggeriet och somliga har blivit så lyckliga av den hantverksmässiga tillverkningen att de spontant omfamnat öltankarna i brygghuset. Bryggeriets Ale har fått pris som världens bästa i sin klass, veteölet som det tredje bästa i sin.

Vi på Jakobsson Addemotion har varit med från start och satt smak, färg och form på Helsingborgs Bryggeris nya varumärke. Under vår kommunikativa bryggprocess har vi kokat ihop både kommunikationsstrategin, logotypen, etiketterna och den grafiska profilen. Vi har organiserat Bryggeriets olika event och marknadsfört dem i sociala medier och gett dem 15 000 törstiga följare på Facebook. Kort sagt: vi har satt Helsingborgs Bryggeri på kartan. Det senaste vi gjort är etiketten till den speciella HIF-öl som är ett samarbete mellan Forsea, Helsingborgs Bryggeri och HIF, och som säljs på färjorna mellan Helsingborg och Helsingör.

Huvudtypsnitt

Grandezza

Komplementtypsnitt

Rockwell

SVART
#000000

GULD
#c09949